Motorbyte i en Bayliner 2858 Ciera Command Bridge
Längd 9.30m, bredd 3,0 m, djup 1,07 m, 6 kojplatser, planande båt från 90-talet. Vikt ca 5 ton med fulla bränsle- och vattentank (3,8 ton tom enligt Bayliner).
Båten är utrustad flödesmätare från Garmin kopplad via NMEA-2000 till Garmins sjökortsplotter. Tidigare satt det en Mercruiser 7.4l MPI Bravo (330 hk / 4400 rpm) bensin V8 motor med förgasare och Bravo 2 drev, med ca 500 motortimmar. Vid farten 6-7 knop förbrukade motorn 12-15 l/h – Marchfart 22-23knop förbrukade den 3 – 3,5 liter/nm beroende på väder. Toppfart ca 27knop vid 4400rpm och en förbrukning över 4 liter/nm. Ny motor är en Hyundai SeasAll S250S (250 hk / 3800 rpm)
- Mercruiser Bravo 3X drev med 2,0:1 utväxling
- 21″ XR 4+3 propeller
- Vid farten 7 knop förbrukar den ca 8 l/h
- Marchfart på 22 knops vid 3400 rpm är förbrukningen nu 1,7 liter/nm
- Toppfart på 28 knops vid 4000 rpm är förbrukning ca 1,75 l/nm
Det var en mycket lätt installation då motorn passade direkt på gamla motorfästena och bränsleförbrukningen har minskat med nästan hälften! Är grymt nöjd med båten – den går nu väldigt tyst i marchfart och man behöver inte höja rösten när man ska prata på flyen eller när man kör inne. Ska köpa auto trim till båten och testa och se om jag kan få upp den lite snabbare i planing.
Länkar för Bayliner 2858
Tack till Roger Nylund!