Motorbyte i en Beason 666 Pilot
Vikt c 1,8 ton, längd 7,65 m, bredd 2,85 m, 4 kojplatser, planande båt från tidigt 90-talet.
Tidigare satt det en Volvo D24 marinmotor (115 hk mariniserad 2,4 liters 6-cylinders dieselmotor från Volkswagen) i båten med ett VP 250 drev utan trim. Toppfart var 22 knop i lugnt vatten och med max 2 personer i båten.
Ny motor är en Hyundai SeasAll D170S (170 hk/3800 rpm)
Mercruiser Bravo 1 med utväxling 1,65:1
Propeller med 19 tums stigning Teleflex reglage
“Toppfart är nu 32 knop och marchfart på 22-25 knop runt 3200 rpm. Skillnaden är som natt och dag med den nya motorn, båten planar som den ska även semesterpackad och med 5 personer i båten. Nu finns det kraft att köra båten i bra fart även i grov sjö och motvind! Den drar precis över litern/dist vid 25 knop vilket är väldigt bra då båten är byggd på amerikanskt vis, dvs ganska v-bottnad och med mycket plast i konstruktionen. Installationen gjordes av mig och min bror. Akterspegeln fick göras om med nytt material då den var i ganska dåligt skick innan. Motorbädden fick höjas och bräddas med hopsvetsade plattor i rostfritt stål som bultades i befintliga motorbalkar. Ny yttre styrplats, nya reglage, hydraulstyrning av specialmodell då servot inte fick plats i det trånga motorrummet. Dubbla reglagevajrar för gas och växel krävde en del uppfinningar för bra funktion. Slutligen fick motorluckorna modifieras/byggas om både på längd och höjd.”
Länkar för Beason 666 Pilot
Tack till Jonas Gassander!