Presenteras av

Doninger 710 WAC

Installation

Motorbyte i en Doninger 710 WAC

Vikt c. 1,75 ton, längd 7,1 m, bredd 2,48 m, 2 kojplatser, planande hyttbåt från 2000-talet. Tidigare satt det en Mercruiser D1,7L DTI (120 hk/4400 rpm) 4-cylindrig diesel motor med Mercruiser Alpha One drev. Motorn gick varm så fort man varvade över 3000 rpm. Toppfart vet vi inget om då den vibrerade, hade en mycket hög ljudnivå och gick varm så fort man belastade den. Ny motor är en Hyundai SeasAll U125S (125 hk / 4000 rpm).

  • Behöll existerande Mercruiser Alpha 1 drev
  • Behöll existerande 19” propeller
  • Toppfart är 28 knop med en bränsleförbrukning precis under 1 liter/distansen.

Med denna propeller får man en marchfart på drygt 20 knop vid ca 3300 rpm och då drar den endast 0,75 liter/distans (15 liter /timme) vid testkörningen. Vid knappt 1000 rpm gör båten drygt 4 knop och drar ca 1 liter/timmen vilket betyder 0,25 liter/distans. Underbart fina siffror med en motor som inte ens är inkörd (2 timmar) som troligtvis kan det bli ännu bättre med en optimerad propeller.

Länkar till Doninger 710 WAC

Tipstack till Marinforum på Hönö/Hälsö!