Presenteras av

Träsnipa, äldre

Installation

Motorbåt, deplacement med längd 6,8 m och bredd 2,3 m.

Ny motor är en Solé Diesel Mini-29. Tidigare motor Volvo Penta Md2b.

Anders berättar:

Skrovet på min snipa är från 1954-55 och sjösattes första gången 1956. Då hade snipan en Albinmotor bensin/fotogen. År 1974 monterades en Volvo Penta Md2b som jag tröttnade på att reparera 2018.

När jag och min fru skulle välja ny motor letade jag på Youtube efter motorljud på olika marinmotorer. Valet föll på en Solé Diesel Mini-29 som hade det behagligaste motorljudet enligt oss.

Jag har valt att installera och fixa till båten helt själv och det har tagit mig drygt ett år. Då har jag installerat ett nytt elsystem, ett nytt sjövattensystem, ett nytt avgassystem och ett nytt bränslesystem med både tankmätare och filter.

Jag fick förlänga propelleraxeln för att få fram motorn i båten. Den nya motorn väger 160 kg mindre än den gamla. Båten har nu ca 180 kg barlast i sig för att trimma den. Detta gör att den går bättre i sjön än någonsin tidigare. Funkar suveränt! Med facit i hand hade jag dock inte behövt flytta fram motorn då barlasten fixar det.

För att kunna dörja ska jag göra en liten “farthållarskruv” då det är svårt att få reglaget att sitta still på ca 1200 rpm som ger lagom dörjefart. Marschfart ca 6,5 knop vid 2150 rpm. Bränsleförbrukning ungefär en tredjedel av den gamla motorns förbrukning. Grov uppskattning 0,25 l/distans.

Tack till Anders Nygren i Uddevalla!

Vill du lyssna på Anders i Kvällspasset? Lyssna ca 39,18 minuter in i detta program så får du höra motorn som startar och lite om Anders fina båt:

Kvällspasset